• Background Image

    3 sätt att Marknads-Hacka Facebooks försämringar av organisk spridning

    januari 3, 2014

januari 3, 2014

3 sätt att Marknads-Hacka Facebooks försämringar av organisk spridning

Problemet med Facebooks försämringar

Facebook har gått ut med att de försämrat och kommer fortsätta försämra förutsättningarna för organisk spridning på plattformen. Syftet är att de ska tjäna mer pengar på vad de gör genom att du annonserar hos dem.

Implikationen av de förändringar som skett är att de företag som satsat massvis med pengar på Facebook, nu landar i skiten eftersom de inte får samma return på varje post de skickar ut.

Detta är i synnerhet tråkigt då trafik från Facebook faktiskt börjat konvertera riktigt fint inom många vertikaler. Precis som att användaren behövde en tid på sig innan de började veta hur de skulle köpa saker på nätet, har det tagit dem tid att handla genom länkar i forum, sociala nätverksplattformar osv. Nu håller det på att ändras. Det vet Facebook och känner därför att de kan dra upp marginalkostnaden för sin kanal.

Jag skiter ju som vanligt ganska högaktningsfullt i de olika plattformarnas policies eftersom de, liksom du och jag, tävlar på en öppen och fri marknad och det bara är relationen mellan mig och mina kunder som ska få sätta gränsen för hur vi kommunicerar med varandra.

Här är några av de saker jag har gjort för att nå samma räckvidd på mitt material som tidigare.

1. Embedded posts och ranka i Google istället

Facebook gjorde det möjligt för dig att skapa embedded posts för ett tag sedan. Det innebär att du kan ta en post från Facebook och lägga in den på din blogg eller webbplats. Eftersom priset på annonser på Facebook går upp nu när fler tvingas annonsera för att nå räckvidd, är det faktiskt billigare att embedda dina posts utanför Facebook och sedan driva trafik till dem genom Google Adwords eller genom gammal reguljär SEO.

Skälet till att göra detta är för att kunna implementera gammal klassisk damsugarförsäljning på trafiken. Det innebär att du aldrig ger användaren en möjlighet att tacka nej. ”Betala idag, eller om 30 dagar”. Eller i det här fallet – signa upp dig på vårt nyhetsbrev –> eller like:a vår post/sida på Facebook.

2. Korsposta på varandras pages

Detta är kanske inte helt vanligt, men något som jag sett många göra. De skapar samarbeten med sidor som är relaterade till deras verksamhetsområde, därefter postar de varandras inlägg på sina egna sidor. Detta bygger inte bara likes utan även spridning på poster. Den som har ett starkt nätverk av olika sidor kommer på sikt vara King på att bygga sidor i sociala medier.

  1. Sätt upp ett samarbete med ett antal andra partners och aktörer som också driver Facebook sidor
  2. Informera dina användare om samarbetet och vilken typ av poster du kommer att skicka ut
  3. Posta regelbundet länkar till ditt nätverks resurser
  4. Kanske strider mot din logik att samarbeta med andra inom samma nisch, men det kommer ge dig mer än du förlorar på det eftersom DU har en överlägsen produkt och kundservice

3. Lägg den organiska spridningen utanför app-funktionaliteten

Istället för att bygga in post to wall eller invite-funktionalitet som ligger inom Facebook, bygger jag nu istället appar som kopplar ihop till andra sociala nätverksplattformar och e-post nätverk. Istället för att skriva ”Invite your Facebook friends”, skriver jag istället ”Get contacts from Gmail” eller andra klienter då Gmail också kan vara lite knepiga.

Jag tar därigenom steget tillbaka till gammal välfungerande e-postviralmekanik istället för att bygga in allt i Facebook.

Nästa steg

Jag har en arsenal på 30-40 sådana här taktiska grepp som jag kommer släppa allt eftersom. Men eftersom Facebook tycks anpassa sig till tidigare hacks jag släppt i den här och i den engelska bloggen, så ska jag inte släppa allt på en gång. Släpper det när jag blir uttråkad på att jobba med den taktiken 🙂

Har du egna hacks får du gärna mejla dem till jesper.joakim.astrom@gmail.com så kan vi se om vi kan förfina dem något.

Tjo!

  • Tråkiga beslut från facebooks håll och jag gillar hur du tänker. Ser fram emot fler av dina idéer man kan arbeta runt de modeller som presenteras. Utanför boxen trivs jag!

  • Bra och smart Jesper! Jag gillar hur du tänker. Facebook är en något problematisk plattform utifrån många aspekter, och de som lade alla sina ägg i Facebook-korgen kommer nu att få äta omelett ett tag.

  • Pingback: #ThereseTipsar 17 januari 2014 : Therese Reuterswärd()