• Background Image

    6 Effektiva sätt att ge ditt offline-event ett liv online

    juni 25, 2014

juni 25, 2014

6 Effektiva sätt att ge ditt offline-event ett liv online

Många har idag ökat sin sponsorbudget och därmed även antalet event de deltar på som ett sätt att marknadsföra sina varumärken och produkter. Dessvärre ser jag allt för ofta att det skiter sig i detaljer och aktiveringar bara når en fnutt av sin potential. Jag tänkte därför sammanfatta 6 av de många små trix jag använder mig av för att skapa spridning av upplevelserna som sker på event.

Jag är helt övertygad att event är något som kommer öka mer och mer. Upplevelserna är ofta starkare än de som sker digitalt, och lyckas du fånga den känslan i det materialet som sprids, så kommer efterfrågan och attraktionen till ditt varumärke öka markant!

1. SMS till Instagram

Om du exempelvis har en event-monter eller en tävling innan. Se till att den kontaktuppgift du samlar in från deltagarna är ett mobilnummer. Det är mycket enklare idag än vad det varit tidigare. Sedan kan du använda vanliga SMS eller VMS för att skicka ut ”dagens bild” eller något annat du vill att personen ska posta till Instagram. Detta är enkelt, konverteringsgraden är hög med rätt copy och du får direkt respons på vilka av de du mött som är aktiva i digitala kanaler. Var övertydlig: ”Dagens bild från oss till dig. Dela på Instagram med hashtaggen #hashtag”.

Snacka med Tony på VMS så hjälper han dig sätta upp lite roligare undersökningar eller videoutskick om det passar bättre än att bara skicka en bild.

2. Bildpaket på USB och Dropbox

Bjuder du exempelvis in bloggare eller andra personer som du vet har ett aktivt liv i digitala miljöer. Se till att du ger dem bilder på sig själva från din monter eller aktiveringsyta när de går från eventet. Ge dem extra stöd genom att skicka dem en länk med samma bilder de kan använda om de vill.

Jag använder alltid Dropbox eftersom det är enkelt att få upp bilderna och få ut länkar till enskilda personer utan att ge access till större delar av din dokumentmapp. Viktigt här är att det kommer på en gång.

3. Facebook event retargeting

Kom ihåg att alltid jobba med Facebook Events, även om inte huvuddelen av de personer du vill nå finns på Facebook eller om antalet deltagare blir så många. När eventet är slut, exporterar du alla användar-ID ur ditt event och riktar annonsering mot dem. De har varit på eventet och du kan därför med fördel använda copy såsom ”Syns du på bild från [Eventnamn]”

Lägg upp din story och koppla den till din page. På landningssidan lägger du till möjligheten att signa upp med e-post och skickar ett autorespons-e-post innehållandes länk till bilderna och en enkel call to action såsom ”posta till Facebook, Instagram eller Twitter med Hashtag #hashtag”. Du behöver inte skapa en tävling av det. In fact. Det blir bättre om du inte gör en tävling av det. Du bjuder på innehåll. Då har du gett dina besökare något istället för att kräva att de ska prestera och bedömas. Funkar prima!

4. Live-kommentera på Twitter

En klassiker. Skapa en hashtag, delta i diskussionen, posta citat och @användarnamn de personer du vill nå. En enkel och mycket effektfull taktik för att skapa en connection med personerna du vill ha kontakt med.

5. Intervjuer på YouTube

Folk älskar sig själva. Använd din iPhone på plats. Videofyme är ett perfekt verktyg för att snabbt redigera filmer, lägga in en preroll och sedan posta upp på YouTube.

Ta en eventdeltagare, ställ dem 5 frågor, filma in. Säg åt eventdeltagaren att du kan skicka hen länken via SMS. Du lägger in det i din adressbok och skickar länken till personen så snart du är klar med filmen. Redigera i Videofyme och lägg på preroll. Skicka SMS:et. Tidsåtgång per intervju är ca 20 minuter. Intervjuar du personer med en stor following online kommer du att få bra spridning på vad du gör.

Har du dessutom en GoPro med en GoPro-stick kommer du att kunna göra detta med ett sjukt fint slutresultat.

6. Tacka & Fira

Det här glömmer vi ofta. Dvs. efterarbetet där du tackar alla som du fått kontakt med på eventet. Återigen. Dela ett repository med bilder och eller videos och annat material du fångat in på eventet. Fira vinnare publikt, tacka de som delat material från dig. Allt leder till att folk vill göra det igen.

Så! Det var 6 små tips från mig. Hur framgångsrik du är beror på hur mycket du tränar dig. Effekten ligger i detaljerna!