augusti 25, 2015

Bättre en undersköterska på ålderboendet, än nattöppet på Facebook

Förra veckan skrev jag ett satir-inlägg som handlade om Nackas ”nackade” Facebook-sida. I samband med det fick jag ju kontakt med den riktige Sam som sitter och jobbar som pressis på Nacka kommun.

Trollet i mig svalnade lite och jag kände mig manad att ställa lite frågor till honom angående deras sociala medier och hur de hanterar det i samband med en sån här fråga.

Och jag får väl hålla med Sam om att det i prioriteringarnas tid känns bättre i magen att välja gamlingarna framför kvällsöppet på Febban.

Vad heter du och vad har du för roll på Nacka kommun?

Sam Carlsson, pressansvarig

Under veckan har det kommit upp en del frågor i sociala medier rörande Docklands och en ansökan om att hålla en fest i Nacka. Vad händer där nu? Under vilka omständigheter skulle festen kunna genomföras?

Från vårt perspektiv hade det varit ok med fest mellan 11.00 och 03.00 på fredagen och lördagen. När polisen nu fattat sitt sista beslut gör de det dock utifrån räddningstjänstens yttrande. De säger att arrangören inte lever upp till gällande brandskyddsregler etc. Detta hade alltså inneburit att festen aldrig fått tillstånd även om vi sagt ok till dygnet runt aktivitet.

Så på frågan under vilka omständigheter festen skulle kunna genomföras så är det en fråga för räddningstjänsten. Om vi får frågan igen så tycker vi samma, 11 till 03 är ok.

I samband med att ni avslog deras ansökan blev ju er Facebook-sida ”kapad” av någon som utgav sig att vara er? Hur ställer ni er till ett sådant tilltag? Vad gjorde ni när ni upptäckte att så var fallet?

Det som har skett är att någon skapat en sida i vårt namn och lagt upp samma profil- och omslagsbild. Denna sida har sedan gjort kommenterar på vår sida. Vi har anmält ”den” för varumärkesintrång och sedan spärrat sidan för att göra inlägg på vår sida. Enkelt för någon att göra och svårt att värja sig mot.

Det är såklart allvarligt om någon som sett kommentar som inte vi skrivit och trott att det var vi.

Hur använder ni Sociala medier generellt? Upplever ni att det finns något värde att vara aktiv på Facebook eller finns det bättre platser att möta invånarna i kommunen?

Vi är aktiva i flera olika sociala medier. Kommunövergripande arbetar vi med FB, Twitter och YouTube.

Det är ett stort värde för oss att vara aktiva på FB. Vi ska vara öppna och tillgängliga mot våra medborgare och också berätta om vad kommunen gör. Ska vi lyckas med det behöver vi finnas där människor finns och många finns som bekant i sociala medier. FB hjälper oss att nå ut med mycket värdefull information. Om det händer akuta saker eller kriser så är också sociala medier en väldigt viktig kana för att nå ut snabbt. Det kan exempelvis handla om vattenläckor eller badförbud. Ibland allvarligare saker än så.

Visst finns det många andra bra platser också att möta Nackaborna på, ansikte mot ansikte är också trevligt.

Enligt dig – finns det någon skillnad på att vara aktiv som individ, kommun eller exempelvis företag i Sociala medier?

Ja, flera. Som representant för ett företag eller en myndighet så företräder man inte sig själv och det måste man kunna förhålla sig till. När det handlar om en myndighet så är det en mycket komplex fråga så det är svårt att ge ett kort svar. Vi måste förhålla oss till lagar och regler som är särskilda för oss, vi måste ofta vara neutrala, inte vara politiska m.m.

Hur ser ni att kommunen påverkas, utöver den typ av hyss ni blev utsatta för, i takt med att folk mer och mer använder digitala kommunikationsplattformar?

Det är oerhört bra med det tryck på, och möjligheter till, transparens som digitala kommunikationsplattformar ger. I grunden är det en demokratifråga att vi som myndighet hela tiden tvingas arbeta med att bli ännu mer öppna och bättre på att tillgängliggöra information.

Sen är det självklart också så att om vi använder digitala plattformar på ett bra sätt så ger det nya förutsättningar för bättre service och högre effektivitet. Vårt uppdrag är att tillhanda hålla viss service till Nackaborna och den ska vara så bra som möjligt. Dessutom ska vi ge medborgarna bästa service för skattepengarna. Därmed inte sagt att digitala kommunikationsplattformar alltid gör något billigare.

Samtidigt ökar också förväntningarna på oss, både på tillgänglighet och bra service. Som sagt bra, men det är ibland svåra och ibland omöjliga förväntningar att leva upp till. Politikerna som fattar beslut om kommunens budget måste göra svåra prioriteringar. Det är lätt att säga att det vore trevligt om kommunen fanns på Facebook även sent på kvällen, men jag tror nog de flesta tycker det är bättre med en undersköterska på äldreboendet.

Slutligen tillägger Sam…

 

Ps. Känner ingen Gittan.