Fakta om Facebook 2014

Satt och kollade på efterfrågan i sökmotorn härom dagen och insåg att efterfrågan på Facebook har avtagit både i Sverige och i övriga världen. Den kurva som tidigare pekade uppåt, pekar nu nedåt. Är det möjligtvis en indikator på att Facebook börjar nå sitt max, eller är det möjligtvis så att vi skönjer ett nytt … Läs mer

3 sätt att Marknads-Hacka Facebooks försämringar av organisk spridning

Facebook embedded posts

Problemet med Facebooks försämringar Facebook har gått ut med att de försämrat och kommer fortsätta försämra förutsättningarna för organisk spridning på plattformen. Syftet är att de ska tjäna mer pengar på vad de gör genom att du annonserar hos dem. Implikationen av de förändringar som skett är att de företag som satsat massvis med pengar … Läs mer

Gamla webbenkäter – Ja, ungefär som pytt i panna – Konverteringsoptimering

Det finns många skäl att ständigt ifrågasätta gammal skåpmat. Dvs. sådant som vi tar för givet som någonting sant, utan att för den delen ifrågasätta dess effektivitet eller plats i våra liv. Men är något dåligt bara för att det är gammalt – eller finns det nya sätt vi kan använda gammalt på, i en … Läs mer

Den sociala webbens fokus på vanity metrics – Och varför annonser blev fusk

Den här bloggposten kommer behandla följande områden: Vad är en viral video? Vad är en viral succé? Varför det är bra med många views! Varför många views – vanity metrics – inte är detsamma som resultat Varför detta inte spelar någon roll i det stora hela… ”Alla” är arga på Erik på Dagens media.. typ … Läs mer

TV-Kampanjen på nätet – Den rörliga och mätbara

Om du inte har ett mätbart klick. Hur fan ska du då mäta effekten av en marknadsinsats? Den frågan ställer sig många inom FMCG och allt annat som förutsätter ett köp i butik eller restaurang. Eller. Hur mäter man egentligen effekten av en TV-kampanj? Alltså. Det är ju ganska enkelt att mäta views på en film … Läs mer