• Background Image

    Facebooks nya Insights

    juli 17, 2013

juli 17, 2013

Facebooks nya Insights

Var inne och kollade statsen idag och märkte till min glädje att Facebook har uppdaterat gränssnittet för Insights. Även om mycket är detsamma som tidigare, fast i ny förpackning, så finns det ändå ett par godbitar att sätta tänderna i.

Möjligheten att se när dina Fans är online

Du kan med hjälp av den här grafen enkelt avgöra när det är som bäst att posta. Självklart ska du inte följa den slaviskt och bara posta på de tider du tidigare har postat. Detta då din graf bygger just på när du tidigare har postat, vilket gör att det blir en dålig indikator på när den exakt bästa tiden är. Dvs. om du inte satt en baslinje där du postat varje timma en dag.

Screen shot 2013-07-17 at 10.05.00 PM

Det ger dock en fingervisning för vilka tider du har postat och det har gett bättre resultat än andra tider du har postat. Det är det nya gränssnittet som gör det möjligt. Mycket mysig och enkel detalj. Du kan nu låta kunderna själva sitta och rodda i Insights utan att behöva göra om det i excel först. Mycket tidssparande med andra ord.

Ett slutligt litet tips är att spendera lite tid med att hovra de olika dagarna eftersom de ger dig en fingervisning vilka poster som funkat vilka dagar. Bra att ta med sig in i innehållsplaneringen.

Möjligheten att tydligt se vilka poster som genererar mest interaktion

Det är viktigt att förstå sig på hur de olika element som Facebook använder sig av ger resultat på olika sätt. Är det exempelvis så att du vill ha större aktivitet bland dina användare ska du satsa på innehåll som ger dig många likes och kommentarer. Om du jagar nya fans, ska du istället satsa på det som ger dig störst räckvidd.

Screen shot 2013-07-17 at 10.10.19 PM

Jag brukar säga att ett viralitetsmått över 1% på en post är bra då en användare i genomsnitt har 100 vänner på Facebook. Om du då lyckas engagera en på 100 så finns möjligheten att din post sprider sig på folks väggar i en 1-till-1 relation. Kommer du över 2% har du gjort ett riktigt bra jobb och lyckas du med konststycket att nå över 4% på en mogen sida, well, då har du slagit in en smash.

Sen gråter du floder över att du inte lyckas med samma sak nästa post. 🙂 Men det är ju så det är. Ibland förstår man inte varför folk inte triggar på samma sätt som de gjorde en annan dag.

En förklaring som jag har hittat och som jag tänkt på mycket den senaste tiden är vädret. Jag går nästan alltid ut en liten sväng innan jag postar numer. Detta för att känna hur varmt det är, om det är mörkt, om det är kallt, klibbigt… ja ni fattar. Sen tar jag en titt på klart.se och ser om det är liknande väder i de städer jag riktar mig mot. Sen försöker jag samla den känslan jag får i kroppen i ett uttryck som förhoppningsvis gör sig gällande inom ramen för det varumärke jag just nu jobbar med. Inte alltid lätt att förklara för en kund som sitter med brand guidelines framför sig.

Typ: ”Ehh.. va… det kan vi ju inte posta…” eller ”Eh.. du har postat något konstigt nu..”

Och då får man ju bara hoppas på att man har turen att träffa rätt. Annars försvinner förtroendekapital till kunden. MEN. Det är precis så man måste jobba. Du kan liksom inte sitta ena dagen och planera vad du ska göra nästa dag. Det blir suckigt. Jag brukar göra ett tvåveckorsschema, men jag håller mig sällan till det eftersom känslan i magen är fel.

UPPDATERAD: Så hittar du Virality efter uppdateringen – Bytt namn till Engagement Rate

Kanske en mer passande terminologi. De har bytt namn på Virality till Engagement Rate. Det har ju ändå inte haft något att göra med reach. Eller jo. Hur många av de du har nått som har gillat, kommenterat eller delat. Hur som helst. Värdet fanns tidigare direkt i listan. Nu behöver du klicka på en liten symbol under taben Posts och välja Engagement Rate för att få det jämförande värdet.

Screen shot 2013-07-17 at 11.06.39 PM

Dvs. om du nu behöver rapportera det till någon, när de flesta bara bryr sig om mängden likes… 😉

Hur som helst.

Genom att studera den här grafen kan du se vilken typ av post du ska använda baserat på vad du är ute efter. Sen är det precis som vanligt bra att variera sig.

That’s it. Det var de två nya displayer som jag gillar grovt med nya Facebook Insights.