• Background Image

    H&M Katalog – Ett symptom att allt inte står rätt till

    juli 31, 2013

juli 31, 2013

H&M Katalog – Ett symptom att allt inte står rätt till

Jag skulle kunna skriva en bloggpost om valet av språk. Ge mig på H&M för att de återigen säger att jag som kille ska vara välklädd och tjejen ska vara lättklädd. Jag skulle kunna skriva en post som handlade om det begränsade urvalet i herrmodet och veckla ut detta till ett större grepp om mansfrågor vi inte pratar om i vårt samhälle. Men jag tänker inte göra det. Trots att det är fullt rimligt. Jag låter er istället titta på annonsen nedan och skriva om det själva. Nej. Istället ska detta bli en bloggpost med extrem nördhumor.

Klicka för att förstora.

H&M LOGO

När användbarheten kommer i andra hand

Ni kanske har läst boken om ”Kejsarens nya kläder”, eller historien om Narcissus eller någon annan av världens otaliga berättelser om hur utseendefixering leder till ”dåliga” val i livet. Jag gillar saker som är snygga. Jag gillar mode – även om min egen stil kanske inte är så definierad. Jag tycker kläder ska reflektera de känslor man har i kroppen, dvs. vara en del av den personlighet du vill förmedla till andra.

Ibland är det också på det sättet. Pedanter går oftast i välstruket och crazies går oftast med olika färger på strumporna. Men det är extremerna. Den vanliga människan gillar att vara vanlig, och låter sig styras av de normer som den breda marknadsföringen vill förmedla. Det är vad företag som H&M har förstått. Det är därför massproduktionen fungerar och… jag kan nog säga att de har gjort det bäst av alla… fram tills Internet kom.

För det ÄR inte den övre delen av annonsen som är humoristisk. Det är den nedre delen av sidan. Den som både är snygg och fin OCH ett exempel på organisationssplittring lika mycket som den är helt obegriplig. Alltså. Inte utformningen. Utan… att den behövs över huvud taget.

Alltså. Jag är inte ute efter att ge mig på någon enstaka person som har gjort en annons. Nej. Jag tror snarare att den som skapat sidan har lyckats väl. Men likt Kejsarens nya kläder blir det pinsamt naket när stora företag är på väg att halka efter. När de dressar upp sig själva istället för att adressera det egentliga problemet.

Så. Det roliga är det pinsamma…

Finn fem förbättringsförslag (jag hittade tre) och skriv dem i kommentarerna på följande annons. LÄS DÄREFTER VIDARE. Klicka för att förstora.

H&M Akteiägare

 

Mina tre punkter

RUBRIKEN

Om vi börjar med rubriken som ska vara ett call to action. ”HOW TO SHOP”. Är det NÅGON som borde behöva få en förklaring på HUR man ska handla på nätet idag? Ok. Kanske. Jag får ge mig där när jag fortsätter läsa annonsen. Men, huvudregeln för en bra CTA är ju att man skriver vad användaren får, snarare än vad hen ska göra.

En bättre copy skulle varit ”BÖRJA SHOPPA” eller till och med något mer kryptiskt såsom ”HÖSTMODET VÄNTAR”. Men det är bara två exempel jag slänger ur mig såhär i farten. Vad som är den exakta formuleringen ska vara finns det copywriters som är bättre på att säga. Men, den ska förmedla någon typ av värde som jag får och inte vad jag måste göra för att få värdet. Sen kan jag inte begripa att den är på Engelska, när det finns hur mycket data (studier) som helst som stödjer att det är bra mycket mer effektivt att jobba med det lokala språket. JA. Även i Sverige.

Men men. Detta är bara en liten småbit.

ARTIKELNUMMER

Ok. Vi pratar inte om Claes Ohlsson här. Detta är ett av världens största modeföretag. Vars hela kommunikationskoncept bygger på bild, pris och plaggets namn. Vad i hela fridens namn ska jag behöva söka på ett artikelnummer för? Borde jag inte kunna söka på plaggets namn? Eller är det för svårt att få till i sökmotorn?

FYRA OLIKA SÄTT

Men den egentliga tån klämmer nog när jag ser att det är fyra olika sätt att söka på det här artikelnumret, beroende på vilken typ av skärm man använder. Ok. De kanske har utvecklat dem var för sig, men kom igen. Bara för att ni är olika arbetsgrupper behöver väl inte betyda att ni ska göra helt olika. Om ni marknadsför (och prompt måste använda) att man ska söka på artikelnumret, varför inte bara lägga in en stor sökruta högst upp på alla startsidor och då ha möjlighet att bara hänvisa till en url. ”Hitta ditt plagg genom att söka på artikelnumret – http://www.hm.com/”

Och för de användare som kommer till sidan, utan att ha läst katalogen, kan bli uppmärksammade på faktumet att det går att söka på artikelnummer genom att ni skriver ut (antingen i eller under formuläret) vad ni förväntar er att de söker på.

Hur är det tänkt här? Ni måste ju tappa massor av försäljning?

Men verkligheten är inte alltid lika rolig?

Jag fattar. För mig ger den här annonsen ett gott skratt. För någon som sitter i organisationen har det säkerligen varit ett härke att få till. Det är inte enkelt att arbeta med webb på stora företag. Även om kunskapen finns, så är det ibland så att organisationen inte är anpassad för att jobba med webb. Målsättningarna är för många. Stakeholders som sitter på ”tyck-till-mandat” har inte webbkompetens eller e-handelskompetens.

Jag VET att det finns grymma människor som jobbar med webben på H&M. Folk som VET vad de sysslar med. Men deras kunskap verkar drunka i detta.

Det är ett jävla slit. Och så kommer någon stöddig jävel som jag och skriver en kritisk bloggpost. Jag vet. Jag är ett as. Men, något måste göras. Det är inte första gången jag hör mig själv säga ”oh dear” när jag ser en annons från det här företaget. Som aktieägare, som internetälskare, som allmän dude. Jag vill ha kvar ett stort företag i Sverige. H&M. Snälla. Ni måste göra detta bättre.

Den här lilla annonsen/how to:n säger så mycket mer än att bara vara en dålig manual. Den säger att de som fattat beslut om er webb inte förstår hur Internet fungerar. Inget att skämmas över. Jag förstår inte heller ibland. Men det är definitivt något att ta tag i. Inget att sopa under mattan.

 

  • Bea

    Jag tycker det är sorgligt/humor att det är olika namn på menyerna per device, att man alltså inte ens kan enas om en menystruktur. Undrar om de hört talas om responsiv design? Mobile first? Jo. jag vet – det finns de som mycket väl har det – vars röster drunknar i hierarkin.

  • Nummer 4 i saker som förvirrar kan nog vara namngivningen i navigationen; Kundservice, support eller service. Det blir inte särskilt lätt att känna igen sig mellan de olika ”sätten att shoppa” 😛

  • Ett sånt multiformulär de har (på desktop), man kan skriva in hela 5 artikelnummer samtidigt och sen lägga alla i varukorgen direkt, utan att ens behöva se dem online.

    Inte riktigt best practice att lägga e-handeln som undermeny till support. Det kan ju i och för sig behövas med tanke på smidigheten i själva köpförfarandet.

  • Pingback: » Network Location som ett sätt att utvärdera om du träffat rätt()