juli 24, 2013

Hur använder man sociala medier i vertikaler som saknar förtroende?

Simon är en av få personer som arbetar transparent inom vertikalen ”SMSLÅN”. I en annars väldigt smutsig vertikal har han, genom sin transparens och engagemang i sociala medier, lyckats bygga en webbplats som rankar väl i sökmotorn. Helt enligt Googles guidelines, och helt omöjligt enligt de flesta tyckare, som tyckte, innan han började.

Varför är den här posten viktig?

När värdet av sociala medier diskuteras så blir det ofta prat om indirekta värden då endast ett fåtal uppgifter kring direktförsäljning har kommit fram. Även om jag fortsätter mitt arbete för att visa på data som belägger att sociala medier leder till direkt försäljning med positiv ROI så tänker jag här förtydliga ett exempel på hur du kan använda sociala medier för att jobba indirekt med SEO och därigenom få ökad försäljning.

Simons berättelse

Screen shot 2013-07-24 at 2.42.13 PMSimon jobbar i en vertikal som inte har en plats i finrummet på webben. Smslån har sedan de lanserades alltid varit en ful business. Inte bara då det gör så att folk försätter sig i skuld de ofta inte har möjligheten att komma ur, utan även i Googles sökresultat. Skälet till detta har varit att Google inte varit tillräckligt bra för att avgöra om länkarna som pekar på en webbplats är fingerade eller om de är på riktigt.

Mitt i den värsta av tider. Då Googles oförmåga att rensa sin egen bakgård, sågs som värst, bestämde sig Simon för att han skulle göra ett försök att ranka i den mest utsatta vertikalen med helt Google-riktiga metoder.

Somliga kan kalla det för hybris. Jag log och höll tummarna. Simon är nämligen en praktiker. Väldigt lite prat, väldigt mycket verkstad. Om det är någon man unnar framgång, så är det en sådan person. Även om jag ska vara transparent i att jag också trodde att det var omöjligt.

Men det var innan Penguin 2.0. Den förändrade allt. Google blev bättre på att avgöra vilka länkar som var spam, och vilka som var organiska. Simon, som bestämt sig för att jobba uteslutande med bra, nyttigt innehåll för användaren, och samtidigt bara förtjäna sina länkar. Hade nu ett perfekt utgångsläge. Rankingen kom som ett brev på posten.

Finansbranschen och SMSLÅN

Finansbranschen är full av fula fiskar. De flesta av dem har dock inte alls koll på hur man rankar i Google. Många av de stora bankerna rankar inte ens på ord som billån, banklån, lån till bostad osv. De har också stora problem att ranka på bankkort eller på kreditkort, vilket är två av de mest lönsamma segmenten för banken mot privatkunder.

När jag för ett par år sedan hjälpte Swedbank med sin SEO var det spännande att se hur få av sina interna och helt Google-riktiga resurser de inte använde. Bland annat bedrev de sponsring till ett enormt antal olika event, som alla skulle kunna länka till dem. De hade ett stort nätverk med lokala föreningssparbankwebbplatser. De hade också en kundlista som var så diger att jag blev mörkrädd.

Utöver detta hade de en domänportfölj med bankdomäner som gav mig svettningar. Alltså, på ett positivt sätt. Somliga av de här domänerna lät de bara löpa ut. Men det är en helt annan historia. Något som deras aktieägare borde grymta om, men inte relevant för den här posten.

Genom att få till så att deras nätverk började länka till dem, skapades också förutsättningar för att nå de mål vi hade satt upp. SEB hade sedan länge köpt redaktionella länkar från bland annat Aftonbladet, men nu fick Swedbank ett helt naturligt sätt att få länkar på som de tidigare saknat.

Men länkar är inte allt. Innehåll är nästan lika viktigt. Och det är det avgörande i hur du indexeras (till skillnad från hur du rankar). Det är konstigt att inte fler av storbankerna har valt att fylla på med innehåll om tjänster, som ligger inom finanssektorn som de själva inte erbjuder. Detta för att täcka in hela området, och för att visa sina användare att de tar ansvar. För även om bankerna inte erbjuder SMSlån, så kan det vara relevant för dem att beskriva varför. Därefter erbjuda alternativ såsom blankolån med korta kredittider. Och jag är helt övertygad om att de skulle ploppa upp där i sökresultaten om de valde att berätta sin sida av historien.

Här nådde vi en bit med Swedbank, men inte hela vägen. Och det är därför Simon kan ranka på SMSlån, med en webbplats som smslånaonline.se, trots att han har ett helt okänt varumärke. Han vet hur SEO fungerar och han förstår vad användarna söker på när de letar efter snabba lån och krediter. Något de stora bankerna fortfarande har svårt att få till, då de mer tänker på hur de vill beskriva sina tjänster snarare än vad användarna kanske letar efter då de vill ha billån, korta krediter och blankolån.

Så vad gjorde Simon för att få sajten att ranka?

Well. Han började med att gå ut i en bloggpost där han helt transparent berättade vad han tänkte göra och hur han tänkte göra det. Du kan följa hela berättelsen genom att läsa hans serie om ”Smslån i Google”. Han började därefter aktivt söka upp personer som kunde vara intresserade av den historien i sociala medier. Dvs. både de som promotade s.ka. ”white hat”-metoder och sådana som är intresserade av SEO i allmänhet.

Han fyllde på med fler bloggposter som beskrev hans process, data, länkar osv. Helt transparent. Sammantaget blev det väldigt intressant för oss andra att följa hans resa. Länkarna kom därför naturligt. Och inte bara till hans bloggserie, utan även till hans webbplats med smslån.

Efter 8 månader, ligger han nu på plats 5 i genomsnitt och ibland poppar han upp som nummer 1 på sökningar kring smslån. Google är ganska tydliga med hur de värderar sajten och var den trendar. Och det är kanske därför han har blivit utsatt för en mini-attack den senaste tiden, där någon, som inte är Simon, har redirectat en skitsajt mot hans webbplats.

Processen har varit relativt kort, men med det sätt som Simon har jobbat, tror jag att han är ganska safe mot den typen av lättviktsattacker i alla fall. Jag tror att hans fortsatta arbete på samma spår, kommer garantera honom top spot inom en snar framtid. Det kommer också leda till att han kan känna sig ganska trygg där, till skillnad från de som har spammat sig till toppen.

Sociala medier som ett verktyg för SEO

Så för att slutligen beskriva lite metoden du ska använda dig av. Jag vet, jag resonerar lite för långt i mina poster. Men jag tänker som en dryg författare. Detta är min plats, för mig att dela saker jag tänker på. Så. 🙂 du får stå ut eller hoppa till slutet.

Grunden till framgång då du använder sociala medier för SEO, och för annan viral spridning, är att skapa en story om storyn. Det räcker inte med att du har bra material på din webbplats eller att du har den bästa webbplatsen. Det krävs också att du kan göra det till ett samtalsämne. Det är detta Simon lyckades med då han valde att gå en annan väg än alla andra. Dvs. hans story om storyn handlar ganska lite om SMSlån, men den ger värde åt hans sajt om SMSlån.

Och det är så du måste tänka kring indirekta värden och sociala medier. Det ska leda till att stärka affären, även om det du postar är gulliga katter i baksätet på en Ford.

  1. Skapa en story om den storyn du vill få ut
  2. Skapa ett innehåll du tror kan engagera en liten grupp som är engagerad inom det området
  3. Ta kontakt med de personerna och pitcha in din story, likt en PR-konsult
  4. Följ upp de kommentarer du får i ytterligare poster
  5. Använd reaktioner för att ”täcka debatten” du skapar

Sammantaget skapar du en story om storyn som gör att folk vill skriva om dig och dela dina erfarenheter. Detta är en generalregel som gäller för SAMTLIGA vertikaler. För kan du göra det SMSlån finns det inga ursäkter för andra vertikaler. Det blir liksom inte smutsigare än så. 😉