Utbildning i Google Analytics på Svenska Online

Om kursen

Många efterfrågar en Google Analytics-kurs på svenska. Därför har jag skapat en gratis kurs som finns tillgänglig via YouTube. Jag kommer uppdatera kursen löpande med nya videos om hur du på bästa sätt kan använda Google Analytics.

Vill du ha mer avancerade videos eller tutorials om Google Analytics kan du kolla in min engelska sida där jag publicerar artiklar löpande.

15 min per dag via e-post

Det här alternativet ger dig möjligheten att planera upp så att du får ett epost per dag innehållandes en video om 15 minuter. Jag tycker det är lagom att lägga den tiden på vidareutveckling per dag. Jag kommer endast att skicka utbildningsvideos till dig på den adressen.

Google Analytics Kursöversikt

 

Samtliga videos i kursen Analys med Google Analytics på Svenska kommer finnas tillgängliga på den här sidan. Du kan välja om du vill titta på samtliga på en gång eller om du vill få dem en och en per e-post/dag.

Hela Kursen på en gång

Det här alternativet tar dig till spellistan på YouTube som innehåller alla videos jaghar lagt upp hittills. Du behöver således inte lämna någon epost, men riskerar då samtidigt att missa framtida avsnitt.

Alla tillgängliga avsnitt i kursen Google Analytics på Svenska

Avsnitt 1: Hur fungerar Google Analytics?

Textutdrag från video om Google Analtyics

Första avsnittet i den här kursen första riktiga avsnitt i den här kursen är en översikt över vad man kan hitta i Google analytics var de samlade infodata Hur organiserade ungefär känner du att du kan det Ska du jobba vidare till nästa video på en gång men det rekommenderar er och mig själv för jag hade den här videon rekommenderar att titta igenom den förklarar lite granna logiken i hur man kan användas utan att man behöver tänka på innan man trycker in där och spenderar timtal utan att ställa rätt fråga först Jag kan säga så här att samla in data för användare som kommer till din webbplats eller till din mobil applikation eller till där du har installerat den Och jag kommer inte gå igenom exakt hur man installerar den här videon kommer ni kunna titta på på en video som jag finns att jag lägger upp en länk som kommer ut och ta kort på Youtube så ni kan klicka på ifall ni vill se exakt man installera Google analytics tänker säga det den installationskod den som alltid pratar de om de säger att den ska handla med taggar på en sida vad du menar att dela till HTML som är den typen av kod som strukturera webbplats så finns det två stycken head taggar då och det är de som markerar så här på på rutan framför er och då mellan dem så att man gör liksom ett mellanslag Så lägger man in den här tack in koden som då de pratar om så lämnar in den där i mellan och det leder till nattsidan börjar att kräkas och utan att man gör det här så kommer inte hinna data google analytics Men när man väl har gjort det så samlar Google in en massa data och då gör den det på ett sådant sätt att de både tar den datorn som använder den liksom beter sig med patienterna som har klicka de var väljer de var kommer de ifrån och såna här saker och sen så tittar han också Från vilken typ av burk sitter och mäns olika typer av webbläsare använder använder mobiltelefon vilka inställningar har på datorn och den typen information laddaren också in i Google analytics för att kunna skapa en mängd av rapporter som ger dig tillgång till vem det är som faktiskt kan tänkas göra bad på webbplatsen och det är bra att veta ifall det är så att man vill använda ser ut den informationen för att göra sin webbplats bättre och jag har fyra kategorier utav rapporter i någon Google i texterna det målgrupp data eller audience den andra cushion handlar om hur du fick trafiken där Besökarna till idata handlar om hur de använder din webbplats och konversationsanalys erar hur de konverterar på den här plats eller hur måla uppfyllelsen ser ut den här de kommer inte Google sätta upp poster utan de får du sätter upp själv i Google analytics om man gör det det under under kontot här eller under admin som finns längst ner på sidan här där Admin och så kom vi in då kan man sätta upp mål mål och det här är lite spännande för Google har liksom delat in ditt konto i tre delar och det kan bli till att börja med men det är faktiskt ganska begriper man tänka på när man ska jobba med det här kontot här man kan likna det vid ett bolag eller ett holdingbolag som håller massa mindre företag under så äger de gemensamt att de är relaterade på någon typ ett annat sätt precis på samma sätt som att du kan ha webbplatsen knappen webbshop och massa såna här saker som egentligen på olika platser där man samlade på ett ställe och så sätter man organiserar här på det Du kan vara en sån här holdingbolag som äger flera företag som har flera sajter som har flera undersökte så du säga ditt företag har ett konto sen så har du många olika konton under det att de äter olika saker om San Marino olika data och den datan vill hålla separat det väl också kunna visa hur en användare dagar sedan mellan de här olika sidorna du vill Du kan väl svara på började dom jag appen eller på webbsidan webbplatsen Vad kom de från första gången gick de till webshopen sist eller vad de där först och sen gick de till min blogg och så där den typen utav frågade om du kunde svara på det du kunna samla alla de här Properties då som det kallas för under ett och samma konto det är därför det är uppdelat Här finns ett konto och sen så finns det massa Properties och sen så i varje property Ivar internet säg att du har en webbplats Kan du skapa massor av olika vyer i kontot och en tillgång till information aktiebolag som är listad börsen och du inte då kan göra så här en student samarbeten på grund av att du får läkare diskuterar att läcka information eller kurspåverkande information till marknaden om man kan göra det man avgränsa den informationen som det var inte det kontot och då Ja man filter så då får de bara se att den som man gör en video som kan student vin och så skapar man filter på Vilken information den Vi får se om vi kan man döda i30 rättigheter till bara den behövligt därför så har de gjort det är lite krångligt Det finns konto property på bio men när man tänker på flödet i användandet med byråer med många människor som börjar slutar att man kanske vill lägga till ny webbplats man kan som reglerar sin data från en plats till en annan man lägger till sin webshop efter två år så här så är det bra att kunna ha kvar samma konto skifta mellan olika typer Properties och sedan skapade DDR för användaren så att man kan ge tillgång att ta till gång utan att man för den delen behöver påverka datainsamlingen så det är väl det som är i kontanten utav de där Oj När ska man sätta upp dem för de olika partierna för min amerikanska webbplats så har jag satt upp ett antal mål som handlar om oss eller boken eller att ladda hem mina templates men det kommer sedan du kom the Rings optimerings videon hur jag har gjort det eller varför jag gjort och hur man kan använda sig utav det så det är som google analytics c-uppsats det viktiga är att komma ihåg men här är det att du alltid ska ha med dig dina mänskliga frågor När du kommer in i Google analytics alltså går du in där och bara kör på och chattar så kommer du att hamna i något jätte jätte Trubbel för att det finns helt enkelt för mycket data att ta ställning till så att om Du spenderar bara din tid med att surfa runt bland alla BRF så kommer du att hamna i en problematik framförallt en tids blombutik Så det är bra att liksom har de frågorna tillgängliga som man faktiskt ställa till googla lite så Det är bra att göra dem till mänskliga frågeställningar som jag gillar dina användare och då tänkte jag gillar Vadå Vad gillar dem för sajter Ja men då kan man gå in och titta sedan under Acquisitions och ser man under references en vecka sedan kommer ifrån Hur kan man ha någon slags antagande om de kommer till mig från den här sajten så är det sannolikt att de gillar den här sajten för att de har lite på deras rekommendation den typen av de ska man göra då Det är en mänsklig fråga samma ställe där man kan man så man kan ställa det hur villiga är min användare till förändring om du till exempel ska göra en uppdatering eller en Riverside Hotel Hur mycket behöver du lägga tid på att förbereda dina användare för en sak men då kan man går in under helgen så kan vi gå in och titta här på Technology och Browser ord som är du Alltså vilken webbläsare använder att de kan man hitta ganska snart och moderna webbläsare använder de konservativa eller om de är liksom framåt drivna framåtanda konservativa användare kommer inte uppdatera din webbläsare de gillar den De har har du någon använder jag då måste du nog lägga tid på att ge dem mycket information innan du gör en uppdatering för platsen lite den typen av frågeställningar hoppas ta igenom i den här kursen gör det på ett sådant sätt att vi använder olika rapporter Google en riktigt för att försöka få dem svaren sen kan det hända att jag är det något fel eller att ni har ett bättre svar då vill jag inte kommentera på det på den här videon och så kan vi göra en uppdatering på videon eller till en ny video samhällsutvecklare kunskapen party leader därför att det inte bara ni som ska bli bättre utan jag ska också bli bättre i den här kursen Och vi ska användas google analytics jag Google verktyg för att göra det möjligt att man hittar någon typ utav favorit Rapport i det här då så kan man spara den Och då trycker man på sig så kan vi göra ditt namn här Vad blir det för namn Hur låter det namnet vara okej och sen så kommer det upp här under customize Asian så ligger den som är sparade rapporter och då hade han liksom en shortcut en genväg till sina favorit rapporter och då behöver inte klicka runt så mycket som man kanske behöver annars så att det är någonting bästa tipset för den här videon som jag skulle så använde man googlar lite så det är lite granna vara är vi ses nästa video.

Avsnitt 2: Konverterings-optimering 1/5

Avsnitt 3: Vem konverterar på din webbplats?