september 19, 2010

Marknadschefen och experten

Transparens!! Skrek sociala mediegeniet från ena hörnet på rummet. I det andra stod marknadschefen med budgeten i handen och letade efter en motsvarighet i kalkylbladet. Inget om transparens där inte… Intäktsmål, bruttoräckvidd, marginaleffekt, viralkampanj… Transparens… nej det stod där ingenting om. Faktum är att marknadschefen bara sett det ordet en gång tidigare. Det var i ett utkast på vision som efter ett antal revideringar av den anlitade strategibyrån hade omformulerats till tre framtidsord.

Öppenhet – Enkelhet – Målmedvetenhet.

På de tre orden skulle nu verksamheten vila. På andra sidan rummet stod nu den lätt upphetsade sociala medier gurun och skuttade från sida till sida på sin vräkiga powerpoint. I och för sig hade han ju en hel del snygga slides. En på en gubbe med megafon, en på ett färgglatt spektrum med massa symboler, en på en exploderande sol och en föreställande en liten flicka som höll för öronen omgiven av gubbar i kostym som skrek på henne. Den sista sliden var en sådan som det kröp in en liten finurlig text på efter ett klick. ”När alla skriker, hörs ingen”…

Vid det här laget hade de flesta i rummet slutat lyssna på den mässande social medie experten. Det var lite av ödets ironi att ha en föreläsning om att ha utökad dialog med sina kunder. Där stod ju profeten, framför sina kunder, och någon dialog var det ju inte frågan om. Kunden hade dessutom fel i alla sina antaganden stod det i presentationen. Det handlade inte längre om att tjäna pengar utan snarare om att bygga tribes. Dessa tribes skulle senare hjälpa till att öka antalet medlemmar i triben och alla skulle samlas på en gigantisk digital grillfest där man INTE fick prata om produkter och sälja saker. Där fick man endast bygga relationer om sådant som triben hade bestämt, eller snarare sådant som hövdingarna i den triben hade bestämt.

Det var viktigt att lyssna på hövdingarna. Även om det var viktigt att lyssna på alla, så var det mest viktigt att lyssna på dem. De hade stor auktoritet i form av följeslagare och kunde minsann vända en hel opinion emot företaget om det så inte höll sig kuvat på mattan. Det fulaste som fanns var att prata pengar mot produkter. Produkter fanns inte. I den nya världen fanns bara content. Det var tydligen king. Sen fanns det länkar också. Sådana som håller ihop människor. Ju fler länkar man hade till sitt content desto starkare blev man. Ju fler man hade i sin tribe, desto fler länkar fick man.

Suck, tänkte marknadschefen. Tänk ett sådant trams. Vinst ut delat med pengar in. För varje investerad krona skulle det komma ett visst resultat i andra änden. Det var inte kortsiktigt att tänka på det sättet. Det var långsiktigt. Många framgångsrika kortsikter innebär en jävligt stor och framgångsrik långsikt. På andra sidan rummet stod den där jäveln nu och predikade om något som endast kan liknas vid en neoklassisk tillväxtkurva. Ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting… oj titta vilket enormt uppdämt equity av sparat förtroende vi har.

Någon egentlig tanke kring hur detta någonsin skulle omvandlas till färgglada buntar som betalar Thailandssemestern hade inte Marknadschefen lyckats snappa upp under dessa snart 45 minuter långt gångna presentation. Det var snart dags för fika. Nästa föreläsning skulle handla om KPI:er. Självklart inte konsument pris index. Det var någon slags nytt sätt att förklara balanserat styrkort på som någon klok jävel suttit och tänkt ihop.

…och om ni bara vågar, kommer ni inte bara få en fantastisk framgångsrik webbnärvaro. Ni kommer också få otroligt lojala och köpsugna kunder.

Mediegeniet var färdigt. Kaffe och bullar. Mums. Marknadschefen ställde sig i ett hörn och surade. Fram till föreläsningsdramaturgen gick några från främre raden och stod nu nickandes och tittade på extranumret framme vi projektorn. Geniet hade fått tag på en white board penna och kladdade nu friskt cirklar och streck på en annars så fin och ren yta. Fort gick det och blickarna som följde pennrörelsen verkade inse sitt misstag.

Klockan var 12:05 och dagen kunde bara bli bättre…

  • Ännu mer roligt kommer det bli när det står en SEO Media Guru och skriker ”spam spam spam” och marknadschefen letar efter den posten 😉

  • Tack Jesper för en insiktsfull reflektion full med humor! Ser framemot att läsa mer av det du skriver :))