När natten tränger sig på och hjärnan vaknar

När natten tränger sig på och hjärnan vaknar

Man kan väl säga att mitt 2009 blev ganska så tumultartat för mig själv. Det var många saker som inträffade som gjorde att mitt liv på sätt och vis ställdes på kant mer än en gång. 2009 är ett mycket intressant stycke Jesper liv som jag tänkte spara där inom mig som en vägledare för många andra år.

Nu ligger jag i all min vanlighet och lyssnar på gangsterrap, har precis stängt av teven och inväntar kreativiteten. Det här blir min femte bloggpost för dagen. Ibland undrar jag själv hur jag hinner med eller hur jag får ur mig posterna. Om sanningen ska fram vet jag inte heller själv. Ibland får jag dagar som den här då jag sprutar ur mig text bara för att det behövs. Det är som om något inom mig börjar skrika högt och jag liksom kompulsivt vänder mig till datorn för att kunna frigöra mig från allt som finns där inne.

De senaste dagarna har jag fått en Wikipedia revival. Läser ett par artiklar om dagen nu. Det finns en sån mängd information där ute som bara är till för att stoppas in i hjärnan. Det behövs. Sitter med mina 2 (två) böcker och försöker få klart mina kapitel. Fackboken är nog egentligen färdig men jag behöver skära i den. 16 kapitel a 20 sidor (A4) är mer än någon där ute kan förväntas läsa. De enda böckerna som kan gå loss på en sådan sidmängd är skrivna av Stephen King eller har ordet ”Bible” i titeln om det råkar vara fackliteratur. Jag aspirerar inte på att mäta mig med någon av de två olika sorternas böcker. Så det blir till att skära.

Såg lite nyheter om min tidigare arbetsgivare i den sociala webben idag och jag kan inte mer än att upprepa den checklista på kriskommunikation som jag påmindes om i den här bloggposten tidigare idag:

Below are 10 principles to remember while executing a communications plan:

  1. Choose a messenger that is credible, such as the CEO.
  2. Make sure your message fits the context and the environment in which you are located.
  3. Make sure your message is relevant to your audience.
  4. Craft a clear, simple, straightforward message that will be long-lasting.
  5. The continuity and consistency of the message is key for audience penetration.
  6. Choose the correct channels and tools to communicate to your audience.
  7. Answer the question in every consumer’s head: “What’s in it for me?”
  8. Make sure your audience knows you care about the situation.
  9. Be sure to create a message your audience can understand.
  10. Have a clear call to action. What is the audience supposed to do now?

Men så finns det ju två tusen tolkningar på den där. Det enda riktiga rådet man kan ge någon människa är väl att de ska vara snälla mot varandra så kommer alla att vara glada i slutänden.

Ett av de uppdrag jag jobbar med just nu ger mig mycket glädje. Mest av allt är det medarbetarna på arbetsplatsen som gör att jag både skrattar och inspireras. Alla är så fruktansvärt kloka på sitt eget egendomliga sätt och samtliga personligheter får plats att verka. Jag är ju en ganska så skör individ innerst inne så jag behöver den typen av trygghet som den personliga miljö där jag nu befinner mig medger.

Hur som helst, det är dags att gå och lägga mig. Snart är det ju dags att vakna och då ska jag ju vara pigg även om kreativiteten kryper sig på såhär framåt småtimmarna.