augusti 1, 2013

Network Location som ett sätt att utvärdera om du träffat rätt

Igår skrev jag en post om H&Ms katalog. Det är sällan jag skriver en post som riktar sig direkt till ett företag, men jag har gjort det några gånger förut. Posten indexerades på tredjesidan i Google, trots att jag nog inte räknas som allt för relevant på den söktermen. Jag har ju inte skrivit så mycket om dem eller mode tidigare. Så. Då jag inte direkt har några förhoppningar om att få den uppmärksammad av företaget genom att ranka på ”H&M Katalog” tänkte jag att det skulle vara roligt att se om någon på företaget sett posten.

Network i Google Analytics

Google Analytics erbjuder en fantastisk möjlighet att göra detta. Dvs. spionera på vilka nätverk eller utgående servrar som får tillgång till din webbplats. För många mindre företag funkar inte detta då de surfar genom sin bredbandsleverantör, men för större företag går det alldeles utmärkt.

För att se vilka företag som besökt webbplatsen går du helt enkelt in i Google Analytics.

  1. Välj profilen du vill se statistik för
  2. I vänsterspalten – Klicka på Audience (eller motsvarande på Svenska)
  3. Klicka på Technology (eller motsvarande på Svenska)
  4. Klicka på Network (eller motsvarande på Svenska)

Screen shot 2013-07-31 at 6.01.49 PM

 

Listningen du får fram nu listar alla de nätverk du har fått trafik från till din webbplats. I mitt fall kan jag se att jag har fått 16 besök från Hennes och Maruitz nätverk. De har i genomsnitt besökt 1.4 sidor och spenderat 55 sekunder på sidan. Jag kan dessutom se att ca 30% av dem har besökt bloggen förut då endast 68% är nya besökare.

Klicka på nedan för att förstora:

Google Analytics Network Location

Allt detta är intressant information för mig framöver om jag har viljan att skriva mer om det företaget. Jag kan se om antalet besökare växer eller sjunker. Dvs. om de tycker att jag skriver bra saker eller om de tycker att jag clownar.

Andra applikationer av Network location i Google Analytics

Har du tillgång till APIet kan du sätta upp en egen liten dashboard där du kan sätta in en ”pling” när företag du är intresserade av som leads, besöker din sida.

Du kan kika på om någon du haft ett möte med är inne och besöker din profilsida eller din webbplats efter mötet har ägt rum. Du kan titta på vilka produktsidor hen besöker osv.

Du kan sätta en retargeting tagg på den variabeln så att de som kommer från ett visst nätverk får en viss typ av kaka. Vet inte om det är lagligt, men det borde vara det. Kolla med dina jurister innan du kör det tipset.

Ok. Så. Ett litet big brother tips från mig.