• Background Image

    Onsite eller offsite SEO? Vad gör egentligen skillnaden?

    augusti 1, 2013

augusti 1, 2013

Onsite eller offsite SEO? Vad gör egentligen skillnaden?

clueless-catDet verkar finnas en beef mellan onsite och offsite SEO i Sverige. Som om det fanns något val. Alltså. Det är ju två sidor av samma mynt. Den ena hjälper dig indexeras, den andra hjälper dig att ranka. Det är konstigt att det ska vara sådan jäkla debatt om detta. Så för att reda ut begreppen lite tänker jag här redogöra för skillnaden.

(Bla bla bla.. fyller ut så min rubrik inte hamnar brevid den fina kattbilden… lorem ipsum och så.. inte alls bra för indexeringen av innehållet i Google, men å andra sidan skriver jag om Zebror som inte finns i novellform på den här bloggen också… so… WHAT AM I TRYING TO ACCOMPLISH??)

Vad är onsite SEO?

Onsite SEO är allt som hör till det du kontrollerar på din egen webbplats. Dvs. kod, text, bilder, videos osv. Allt du har på din domän. Inklusive domänen.

Den som är bra på onsite SEO är grym på följande saker:

  • HTML, CSS och JavaScript
  • Keyword research
  • Webbplatsarkitektur/UX
  • Skriva med tajming

Du behöver kunna koda front end, dvs. allt som användaren kan se. Du behöver kunna förstå hur du hittar och skapar innehåll kring de termer/nyckelord du vill synas på i söket. Även om du kanske inte kan ranka i annat än svansen när du sätter igång så behöver du jobba med din webbplats och ditt innehåll så att Google på bästa sätt kan INDEXERA – dvs. stoppa din sajt i rätt mappar i databasen – typ.

Indexering är nämligen målet med Onsite SEO. Konsten att få dina webbsidor indexerade så nära som möjligt till den typen av sidor som handlar om exakt samma sak som de saker du vill synas för. Sedan Google byggde om hela sitt indexeringssystem har detta varit viktigare – något som somliga missförstod som att länkar har blivit oviktigare för ranking… MEN.. det handlade snarare om att Google blev bättre på att relatera ett innehåll till ett annat och därigenom kunde sätta ihop bättre dataset som svarar på specifika sökfrågor.

Onsite SEO handlar om att bli stoppad i rätt fack, så att när sökfrågan kommer och knackar på arkivdörren, så står ditt innehåll på rätt plats i arkivet. Get it?

Panda är din bästa vän eller din värsta fiende då det är den stora gallraren. Du vet byråkraten som lirar omkring i brun manchester i arkiven på Stockholms Universitet. Han fast i digital form. Det är Panda.

Vad är offsite SEO?

Offsite SEO är allt som handlar om aktiviteter du gör utanför din egen webbplats. Dvs. länkar från andra sidor till din egen, pressreleaser, TV-reklam, hashtags, poster på Facebook och andra sociala medier osv.

Den som är bra på offsite SEO är grym på följande saker:

  • Ta kontakt med människor online
  • Domänanalys
  • Skriva med tajming
  • Mejlprogram

Du behöver således ha känsla för människor och kunna kommunicera med dem, på deras språk, i exakt rätt tid, för att på så sätt få dem att länka till ditt innehåll du vill ska ranka. Ju fler som länkar till dig, desto bättre rankar du. Detta har inte förändrats. I somliga lägen kan du indexeras bland innehåll du inte vill bli indexerad bland OM du fått länkar från fel typ av domäner och sidor med innehåll. Detta refereras oftast till som co-citation och är en effekt av något folk misstänker är LSI.. dvs. semantisk indexering, där Google använder sig av innehållet på andra sidor för att förstå betydelsen av innehållet på din sida – semantiskt – och därigenom placerar dig på en plats i indexet, även om du inte har innehållet på dina sidor för att finnas på den platsen.

Offsite SEO handlar om att vara poppis. Poppis i termer av hat eller älsk. Så länge folk väljer att länka till dig. Ju starkare sidor och personligheter, de som länkar har, desto mer värde får du till din sajt.

Liknelse: Man kan likna det vid att du står i ett rum fullt av folk. En person kommer in och frågar vem som kan det du kan något om. OM alla i rummet pekar på dig och säger att personen ska gå dit, DÅ har du gjort din offsite SEO bra. MEN om alla pekar på olika, då är du troligtvis ute och cyklar. På samma sätt är det om alla i rummet pekar på en annan person, men hen pekar på dig. Då kan du också räkna det som bra offsite SEO eftersom den som alla har förtroende för, har förtroende för dig.

Penguin är den som avgör om det du gjort är äkta eller inte. (Plus ett gäng heltidsanställda galningar som sitter och granskar sidor på Google)

Vad är bäst, offsite eller onsite SEO?

Mitt urskiljningslösa svar på den frågan är: BÅDA!!! Den ena gör så att du hamnar i rätt fack och den andra gör så att du syns bättre. Den som ligger i rätt fack behöver färre länkar för att ligga överst i det facket. Den som ligger i fel fack behöver väldigt mycket fler länkar för att ranka på saker som den inte är relaterad till. Typ så.

Vill du ranka etta på en speciell grupp av sökord krävs det att du både gör hemläxan på den egna webbplatsen OCH jobbar aktivt med att få in länkar till din egen webbplats. Det finns de som lyckats ranka upp riktigt dåliga sajter i extremt konkurrensutsatta vertikaler. Men de personerna är få, och det kräver väldigt metodiskt, strukturerat inlänkningsarbete och en process få personer bemästrar.

Så. Är alla med på det här nu eller?

 

  • ”När din sökmotorkonsult börjar prata om länkar och länkstrategier bör du vara uppmärksam på att länbygge inte är grundläggande för att bygga Sökmotoroptimering på webbsidan.”

    Detta är ett citat, tagen från en svensk sökmotorkonsults Google+ profil. Den speglar också hur jag ser på ”beefen”. Det handlar inte om onsite elr offsite. Det handlar om kompetens och inkompetens.

    De flesta som jobbar med sök, har mycket erfarenhet av onsite, men lite erfarenhet offsite. Att folk får uppfattningen att det är viktigast, är inte konstigt. Men Google är en länkalgoritm, fortfarande och kommer vara det i flera år till. Jag väljer hellre länkar framför bra onsite varje dag och anledningen till det är att länkarna är internets blodomlogg, folk klickar på dem och då får du trafik.

    Mina 25 öre!

  • ”När din sökmotorkonsult börjar prata om länkar och länkstrategier bör du vara uppmärksam på att länbygge inte är grundläggande för att bygga Sökmotoroptimering på webbsidan.”

    Detta är ett citat, tagen från en svensk sökmotorkonsults Google+ profil. Den speglar också hur jag ser på ”beefen”. Det handlar inte om onsite elr offsite. Det handlar om kompetens och inkompetens.

    De flesta som jobbar med sök, har mycket erfarenhet av onsite, men lite erfarenhet offsite. Att folk får uppfattningen att det är viktigast, är inte konstigt. Men Google är en länkalgoritm, fortfarande och kommer vara det i flera år till. Jag väljer hellre länkar framför bra onsite varje dag och anledningen till det är att länkarna är internets blodomlogg, folk klickar på dem och då får du trafik.

    Mina 25 öre!

  • Jag är helt inne på Christians linje här, det finns ingen beef mellan onsite eller länkar. Det som är grunden i att åtminstone jag ofta pratar om länkar är att onsite är som html var förut. Varenda tonåring kan det och att grannpojken fixat till din sajt kommer inte ge dig en konkurrensfördel, det kanske kan betala av lite av din SEO-skuld däremot.

    Ingen, absolut ingen så vitt jag känner till, skulle låta bli onsite idag men 10-20% av svenska sökmotorkonsulter missar länkbygge – förmodligen på grund av att de helt enkelt inte kan.

  • Både onpage och offpage SEO är viktiga delar. Jag kan inte minnas att någon av de som pratar mycket om länkbygge (mig inräknat) samtidigt säger att onpage är onödigt. Anledningen till att jag och många andra trycker extra på länkbygget är att vi ser onpage SEO som en grundförutsättning. Jag gör det i alla fall.

    – Det är som att ha bensin i bilen när du ska på bilsemester. Att hitta den rätta vägen är det som gör att du kommer dit du ska.

    Alla är beroende av offpage SEO för att kunna ranka. Det som skiljer är hur man jobbar med det. Den som på effektivast sätt kan få de bästa länkarna vinner.

  • Bollen är rund. En match är 90-minuter. 😉 haha…