• Background Image

    Tillväxtens råmaterial på nätet

    september 5, 2013

september 5, 2013

Tillväxtens råmaterial på nätet

För att förstå hur tillväxt kommer till i digitala kanaler behöver du förstå hur du kan använda digitala råmaterial för att åstadkomma det du har satt som dina mål. Innan jag går in på hur du jobbar med försäljning är det nog bra att jag går igenom detta.

Förstå tillväxt på nätet

Screen shot 2013-09-05 at 5.48.22 PMDet första du behöver förstå när du ska jobba med att växa på nätet är att det består av 3 råmaterial du kan bygga med.

  • Innehåll
  • Länkar
  • Människor

Samtliga råmaterial kan du ha mer eller mindre tillgång till. Har du mindre av någon av dem ökar tiden som krävs för att nå resultat. Är du dålig på vad du gör kommer du inte att växa oavsett hur mycket du har av de här resurserna. Så, en förutsättning för att du ska kunna använda dem rätt är att du lär dig:

  • vad som är bra och dåligt innehåll
  • vad som är bra och dåliga länkar
  • vad som är bra och dåliga människor
  • och vid vilken tidpunkt samtliga tre de är bra och/eller dåliga

För det är ju så i ett konstant föränderligt media, såsom Internet, att det som är rätt ena dagen, är fel andra dagen. Det som funkar för en person eller företag, kommer inte nödvändigtvis att fungera för dig. Därför ska du ALDRIG jobba med benchmark när du arbetar med digital tillväxt. Detta för att du då ofta förblindar dig själv snarare än att titta till dina egna styrkor och din egen data.

Slutligen är det även bra om du förstår dig på mekaniken som styr beteenden på nätet. Men det blir det en egen post om.

Vad är bra innehåll?

Bra innehåll är sådant som är anpassad för det digitala format det är avsedd för. Innehållet ska generera ett fördelaktigt beteende och det ska gå att utveckla över tid. Med det sista menar jag att innehåll som är påkostat och svårt att ändra, är sämre innehåll än exempelvis något som är billigt och enkelt att korrigera. Visst. Du kanske når en stor massa med en gubbe som hoppar från en raket i rymden, men risken du tar när du lägger alla kort i en basket, gör att du snarare tänker kampanj än tillväxt.

Format

Tillväxt handlar inte om att ha det bästa och det snyggaste innehållet. Tillväxt handlar om att ha det mest fungerande innehållet. Och då du inte har en aning om vad som kommer bita, trots att det följer alla grundregler för vad som blir ”viralt innehåll” – dvs. som sprider sig mellan användarna – så är det mycket mer smart att arbeta i billigare och mer snabbjusterade format.

Text, bild eller video. Där du känner att du har din styrka ska du satsa. Där du känner att du kan jobba smidigt och enkelt ska du köra.

Fördelaktigt beteende

Ett fördelaktigt beteende är något du har bestämt är ett fördelaktigt beteende. Om ditt innehåll syftar till att ge dig delningar i sociala medier, då du vill nå ut med ett budskap, well, då är det fördelaktiga beteendet en delning. Om det är ett köp. Då är det ett köp som är det fördelaktiga beteendet.

Innehåll som genererar ett fördelaktigt beteende är genomtänkt in i minsta detalj. Du använder inte en bild på en snygg tjej som tittar ut ur skärmen om inte knappen folk ska klicka på sitter mellan ögonen på tjejen. ALLT i ditt innehåll ska leda till att så många som möjligt gör det fördelaktiga beteendet.

Det är detta du utvärderar och mäter ditt innehåll mot. Dvs. den förväntade mängden fördelaktiga beteenden baserat på din tidigare erfarenhet av att använda en likadan innehållstyp.

Utveckla över tid

Så länge du inte nått minst dina tidigare resultat, så testar du, förändrar du och förbättrar du, tills dess det fördelaktiga beteendet är på den nivå du vill.

Detta tankesätt omöjliggör somliga typer av format som vi är vana vid att använda på nätet. Och precis så är det. I synnerhet i Sverige. En användare bryr sig inte om hur glossy något är, om du lyckas göra det friktionsfritt nog att genomföra ett fördelaktigt beteende.

Vad är bra länkar?

En bra länk är en länk som ger dig trafik som ökar antalet fördelaktiga beteenden där du skickar den till. Köper du Adwords är en bra länk en som syns för ett sökord som efter ett klick leder till ett köp på din webbplats. Jobbar du med SEO är en bra länk en sådan som ger dig bättre ranking. Om du jobbar med bloggande är en bra länk en sådan som leder till trafik som gillar det du skriver så mycket att de kommer tillbaka till ditt innehåll igen.

Exempel på bra länkar

  • Du har en webbplats om cancerforskning och får en länk från ett universitetssjukhus
  • Du har en blogg om kriminalitet och får en länk från Flashback forum
  • Du har en e-handel som säljer kaffe och får en länk från Änglamark
  • Du har en konsultfirma som arbetar med Public Affairs och får en länk från regeringen.se

Kommer mer in på i nästa post, hur du ser till att få dessa bra länkar.

Vad är bra människor?

Bra människor ur ett tillväxtperspektiv är sådana som skapar saker åt dig. Min vän Christian brukar alltid tjata på mig om att ”skala jesper, skala”. Du kan välja att betala folk lön för att de ska skapa saker åt dig, eller så kan du inspirera dem att göra det åt dig. Beroende på var din styrka ligger kan du helt enkelt välja. Har du mycket cash kan du pröjsa, har du mycket EQ kan du inspirera.

Exempel på bra människor

  • Du har en Facebooksida där du möter en person som postar sjukt mycket bilder på alla möten med ditt varumärke i vardagen
  • Du har anställt en finnig 18-åring som jobbar över gratis då den anser att jobbet och hobbyn är samma sak
  • Du har en person i ditt nätverk som konstant delar allt du postar och re-bloggar allt du bloggar

Bra människor förtjänar respekt och de förtjänar att du visar dem detta utan att de ska behöva be om det. Typ gammal hederlig artighet. Ge dem något som är värdefullt för dem. Såsom en del av din tid. Det kommer du tjäna på.