• Background Image

    Tjäna pengar på inspiration – Apprl.com

    augusti 26, 2013

augusti 26, 2013

Tjäna pengar på inspiration – Apprl.com

Ok. Vi har alla känt till problemet. Somliga har känt till det och försökt. Andra, såsom Martin och Gustav har känt till det och gjort helt rätt sak för att åtgärda det. Problemet jag pratar om är SJÄLVKLART utmaningen som skapas i att inspirera samtidigt som man driver försäljning.

Vi är vana vid att branding ska skapa känsla, medan försäljning ska skapa direktavslut. Kombinationen dem mellan har setts som snårig och svår att bearbeta. I synnerhet inom modeområdet. Kanske är det därför projekt såsom Apprl.com gör mig lite extra intresserad.

Screen shot 2013-08-26 at 7.36.51 PMApprl.com lanserades idag. Målet är att skapa en plattform där du som användare kan ta del av det senaste modet, men skapa din egen stil, och inspireras av andras. För det vet alla som jobbar med mode. Det är skillnad på stil och mode. Stil är något du har. Mode är något som kommer i kollektioner.

Till och med jag har stil, även om jag är riktigt nollställd när det kommer till de senaste modekollektionerna.

Apprl.com erbjuder oss ett verktyg som gör det enkelt att skapa mood boards innehållande bilder från varumärken vi tidigare fått klipp och klistra ihop själv. Men framförallt erbjuder de oss ett sätt att tjäna pengar på ett jobb som vi tidigare fått göra helt gratis.

Skälet till att jag samarbetar med Apprl.com

Och det är lite det som är skälet till att jag valt att samarbeta med Apprl.com. Både Martin och Gustav vill hjälpa bloggare att få möjligheten att bli proffs, eller tjäna mer på vad de redan gör. Det slipas på en väldigt sympatisk fördelningsmodell som gör att det blir värt att använda sig av Apprl, även om man kanske bara inspirerar till ett par köp per månad.

Självklart ska de stora bloggarna kunna tjäna massor med pengar. Det är de värda efter allt gratis slit genom åren. Men den lilla bloggen ska också ha möjlighet att få ut något av allt sitt jobb. Det angreppssättet gillar jag, och det tror jag att modeindustrin också kommer se som ett ”wonder”, då mode handlar om mångfald, om rätten till att uttrycka sig och likt konst är en spegling av samhället – och där har alla en plats!

Men det är min motivationsfaktor, förutom den taktiska utmaningen som sporrar mig professionellt!

Användarsidan av Apprl.com

Skälen till att Apprl.com kommer lyckas bland användare till skillnad från många andra som har försökt är:

  • Inarbetat – Apprl.com fokuserar på mood boards som redan är ett inarbetat koncept bland modebloggare
  • Enkelhet – Apprl.com ger dig tillgång och rätt att använda tusentals bilder du tidigare behövde leta i timmar för att få fram
  • Finansiellt – Webbplatsen ger dig som som bloggare möjligheten att tjäna pengar utan att det behöver vara en ful banner
  • Tillgängligt – Mobilt, desktop – du väljer själv hur du jobbar
  • Socialt – även om detta är en självklarhet för mig, så är det i många fall inte det för andra – vi har byggt in den virala spridningen i den sociala interaktionen – dvs. inga extra beslut för att dela om man en gång sagt att man vill dela
  • DATA-/BETEENDEDRIVET – vi kommer se vad användarna vill och förbättra det som de gillar samtidigt som vi kommer lägga till mer av det som efterfrågas

Jo. Hörrni. Detta är bra. Visst. Det finns många skavanker (i synnerhet vad gäller SEO, men ge mig en rant i kommentarerna, kanske tar ni upp något som vi inte har på ”att göra”-listan), men bottom line är att vi lanserar nu, sen bygger vi i den riktning som våra användare gillar och som vi ser ger resultat.

Företagssidan av Apprl.com

Skälen till att Apprl.com kommer lyckas bland modevarumärken till skillnad från många andra som har försökt är:

  • Modevarumärkena får kontroll över vilka bilder som används för nya kollektioner och kan på så sätt slippa lågupplösta foton på klipp från tidningar
  • De når ut med sina kollektioner i många olika format, vilket gör att de anpassas till en tonalitet som målgruppen redan är bekväm med
  • De betalar till de som skapar försäljningen – i första steget genom sistaklicks-tracking, men i nästa steg även genom iSales

Besök webbplatsen. Ge mig en rant om saker vi bör förbättra här i kommentarerna eller i en egen bloggpost. Vi är inte bäst än, men vi vill bli det, så därför kommer vi lyssna på våra användare, studera datan de genererar och konstant förändra oss för att möta de behov som de har. I många projekt skulle jag säga att det är floskler, men efter några ”iterativa” nattmanglingar med Gustav och Martin kan jag faktiskt säga det utan att skämmas!